Thursday, October 01, 2020

שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים

 שדה תעופה "סודי" בשרון ואיך הוא קשור להפצצת נתניה ע"י מטוסי הנטר ירדניים במלחמת ששת הימים

 

החלק המערבי של מיקום שדה התעופה (מבט מראש הר הזבל מערבה)

בצד שמאל של המפה הכביש בין הר הזבל למכון הטיהור שהוא חלקו המזרחי של שדה התעופה (מבט מהר הזבל מזרחה)

אתמול סיימתי לקרוא ספר מעניין על הקרבות בירושלים וסביבתה במלחמת ששת הימים (67 , ירושלים , מלחמה

מאת : גדעון אביטל-אפשטיין)


בפרק קצר בספר העוסק בחיל האוויר בגזרה הירדנית , נתקלתי בסיפור מעניין :

ביום הראשון למלחמה יצאה רביעיית מטוסי הנטר ירדניים לתקוף שדות תעופה בישראל

Hawker Hunter


הם תקפו את שדה התעופה סירקין (החימוש שלהם היה רקטות) והצליחו להשמיד מטוס נורד נוראטלס שחנה שם

Nord 2501 Noratlas

וחייל מילואים שעמד ליד נהרג
שמו : טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל
ניתן לקרוא עליו באתר יזכור

טוראי ביליה יעקב (קוקו) ז"ל


משם הם המשיכו והפציצו את בית החרושת "אביק" לתרופות באיזור התעשייה נתניה
באיזור של מפעל טבע באיזור התעשייה ספיר

בהפצצה היו מספר פצועים

פצועות במפעל אביק

ואת מפעל "אלבר" לערגול מתכות בכפר סבא
בהפצצה זו היו 4 אזרחים מעובדי המפעל שנהרגו
שמותיהם :

 יחיא דאוד

יחיא דאוד ז"ל

ניסים ונונו

 
 

ניסים ונונו ז"ל

ויקטור (ויטוריו) נחום ז"ל

אלפרד (אהרון) רגנסבורגר ז"ל

 מאיזה סיבה תקפו הירדנים את המפעלים האלה שלא היתה להם שום חשיבות צבאית או אסטרטגית ?

היום אנו יודעים שהמשימה של הירדנים היתה תקיפת שדות תעופה צבאיים בישראל (זה היה חלק מתוכנית ירדנית שנקראה "אל חוסיין")

מסתבר שבשנת 1952 כשהתחילה להתגבש ברית בגדד , רצתה ישראל שיתוף פעולה עם האמריקאים וכדי להתקרב אליהם האמריקאים החלו בבנייה של שדה תעופה עבור המפציצים הגרעיניים שלהם מסוג B-47

זהו מפציץ בעל 6 מנועי סילון שמכאן היה לו טווח להגיע לעומק בריה"מ

Boeing B-47 StratoJet


השדה נבנה כחלק מדוקטרינת איזנהאור במלחמה הקרה
האמריקאים שמו לב שמבסיסי התעופה הבריטים בתעלת סואץ אי אפשר לתקוף בעזרת מטוסי B-47
את שדות הנפט הסובייטים בקוקז והתכוונו לקדם שדות תעופה צפונה
הוא נבנה על אדמות הכפר הערבי הנטוש טבסור(לעתים נקרא : חרבת עזון)

 דבר שיתוף הפעולה בין ישראל בראשות בן גוריון עם ארה"ב התגלה למפלגות מק"י ומפ"ם שתמכו בבריה"מ
הם גילו זאת כנראה בגלל פרסום הדבר בעיתון הבריטי Daily Express ביולי 1952

לכן הוחלט להפסיק את הבנייה כשהשדה עדיין לא הושלם (ההחלטה כנראה ביולי 1952)
הספיקו להכין לו תשתית כורכר , אבל מעולם לא נסלל עם אספלט ומעולם לא נחתו עליו המטוסים האמריקאים
מדי פעם נחתו עליו בתרגילים מטוסים של חיל האוויר

מתוך העיתון "קול העם" , 7-8-1952

המסלול נהרס בשנת 1964 ואדמתו הועברה לטובת המושבים ירקונה וגבעת חן ואולי גם במקצת לאיכרי רעננה

 דיונים בנושא ניתן לקרוא בגליונות העיתון "העולם הזה" מאותן שנים

הירדנים שידעו על הפרוייקט , כי מטוסי הענק האלה שהיו אמורים להמריא משדה זה שהיה במרחק של 7 ק"מ מהגבול הירדני (הקו הירוק שלפני 1967) היו נכנסים לתחום האווירי של ירדן

משום מה למרות שהפרוייקט לא הסתיים , המודיעין הירדני העריך שצה"ל משתמש בשדה הזה ולכן הוחלט להפציצו

הסיבה לטעות הירדנית היא כנראה בגלל שבהרצליה היה בית הספר לנ"מ ובשטחי האש שהיו אז בחוף השרון היו אנשי הנ"מ מתאמנים ומטוסים היו צוללים וטסים בגובה נמוך כדי לאמן את אנשי הנ"מ


בחיל האוויר קראו לשדה"השדה האדום"
הירדנים קראו לשדה "נתניה דרום"

תוואי שדה התעופה הזה עבר בכיוון מזרח מערב

תחילתו באיזור מכון טיהור השפכים הקיים היום שבין בצרה לרעננה

הוא עבר במקום בו עובר היום הכביש המחבר את המכון עם הר הזבל וממשיך דרך הר הזבל של רעננה שלא היה קיים אז וממשיך אחריו עוד כ 1 ק"מ

 

תצ"א עכשווית שעליה מצויין המיקום המשוער של שדה התעופה (הכין עמירם אורן)

מיקום השדה על מפה עכשווית (הכין עמירם אורן)

 במשך השנים השטח הפך בחלקו לשטח חקלאי והסתבר שבגלל תשתית הכורכר היה קשה לגדל כאן גידולים
לאט לאט הוסרה התשתית מחלקים מהשדה
בנוסף החלו לשפוך בחלק מהמסלול זבל שנערם להר הזבל הידוע של היום שהינו עכשיו איזור בשיקום

את המידע על השדה קיבלתי ממאמרים שכתב ד"ר ותא"ל דני אשר שצוטט בספר על מלחמת ששת הימים שקראתי ובמאמרים שכתב

כשאני קראתי את זה הפעלתי את קשריי עם ד"ר עמירם אורן ידידי שנכנס עמוק לתחקיר וקישר ביני לדני אשר

עמירם גם מצא עוד מאמרים וגם שוחח עם ערן תירוש , יו"ר העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל , שחקר הרבה בשטח הזה בו נערכו קרבות במלחמת העולם הראשונה

בהמשך הגיע עמירם לאבי נבון מקיבוץ להב לו יש אוסף מפות גדול שחלקן מוצגות כאן
סיפור השדה גם מוזכר בספרו של אל"מ יואש צידון (צ'אטו) , "ביום , בליל , בערפל"

התייחסות נוספת קיבלנו מ איציק שטייגמן שכתב ספר על רעננה

בשיחה שערך המדריך יואב אבניאון עם שניים מוותיקי רשפון , מתי ניצן (חמי) וגדעון כהן
מהם אישרו שהשדה היה תמיד מכורכר וללא תשתית ביטון או אספלט

גדעון כהן זוכר מספר ,  שבשנת 1960 בתרגול יחידת הצנחנים שלו -  הם הוטסו מתל נוף , נחתו עם מטוס נורד בשדה המדובר והלכו ברגל "לפוצץ" את גשר הירקון

 

 

קטע מפה של האיזור משנת 1970 (מהאוסף של אבי נבון)

מפת 1:100000 משנת 1951 של האיזור (מהאוסף של אבי נבון)

 
 
להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר

להדרכת טיול באיזור , ברגל , ברכב או באופניים מוזמנים ליצור קשר

Friday, September 25, 2020

סיבוב בעמק חפר

סיבוב בעמק חפר

תאריך :  25-9-2020

כפר יונה - כביש 562 - צומת כפר יונה מזרח - ליד צומת תנובות - נחל אלכסנדר - מצפה וויקר - תצפית דרום מזרחית על מאגר משמר השרון - - ציר המוביל - חציית נחל שכם - לאורך נחל שכם - תוואי המסילה המזרחית - נחל בחן - מתח כביש 6 - מתחת כביש 5714 - ליד בחן - כביש 574 הישן - צומת זמר - ימה - דרך מקבילה לכביש 6 - תחנת דלק כביש 6 - נחל חדרה מתחת כביש 6 - כביש גישה למגל - מאחורי להבות חביבה - חרבת גלום - להבות חביבה - צומת חביבה - סינגל חביבה - דרך נוף נחל חביבה - במקביל לכביש 9 - באר המטמונים - כביש 581 - דרך למת"ש עמק חפר - מת"ש עמק חפר - שביל נחל אלכסנדר - מצפה וויקר - תל אשקף - חניאל - חציית כביש 57 - כפר יונה
 

נקודת התחלה : כפר יונה


משתתפים : לבד


מרחק : 48 ק"מ

טיפוס מצטבר :  180 מ'



זמן : 3:45 שעות


 

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

 



הערות

  • סגר - לכן יצאתי לרכיבת ששי לבד מהבית
    החלטתי שהפעם אבדוק מה מצב חלק מהדרכים בחלק המזרחי של עמק חפר
    חלקן בתוואי המסילה המזרחית החדשה שמשתנות מדי פעם בגלל עבודות
    בדתי גם דרכים באיזור בחן ועוד בשדות ליד ג'ת 
  • יצאתי מהבית (1) ורכבתי ברחובות כפר יונה עד נקודה 2
    פה פניתי לדרך 4X4 קצת חולית שמתחברת לכביש 562 בנקודה 3
    רכבתי בשולי הכביש עד הצומת של כביש 57 ו 562 בנקודה 4
    חציתי את כביש 57 ורכבתי שמאלה לתחנת האוטובוס בה יש מעבר לדרך המקבילה מצפון בלי לרדת מהאופניים (5)
  • רכבנו בדרך ה 4X4 המקבילה לכביש עד כביש הגישה לבורגתה בנקודה 6
    חציתי את הכביש ונכנסתי לדרך ה 4X4 שחוברת לנחל אלכסנדר
    באיזור 7 יש קטע של כ 20 מ' של עבודות שהופכות את הקטע לחולי מעצבן
    מניח שישתנה בתקופת הגשמים
    רכבתי לאורך הדרך המקבילה לנחל אלכסנדר צפונה עד ליד מצפה וויקר בנקודה 8
  • פה פניתי מזרחה בדרך עד נקודה 9 בה עליתי לתצפית הדרום מזרחית על מאגר משמר השרון
    לא היו שקנאים במאגר (השעה היתה בסביבות 7:00)
    ירדתי והמשכתי בדרכי ה 4X4 עד חיבור לציר המוביל בנקודה 10
  • רכבתי צפונה בציר המוביל
    חציתי את נחל שכם הזורם , ניתן לחצות בלי להרטיב רגליים אם רוכבים לאט
    מיד אחרי החצייה פניתי ימינה בנקודה 11 לדרך ה 4X4 המקבילה לנחל שכם מצפון
    באיזור נקודה 12 יש בנייה של הרכבת
    הדרכים עלולות להשתנות בגלל הבנייה
    כרגע הכל רכיב ונוח
    רכבתי בדרך בתוואי המסילה המזרחית עד ערוץ נחל בחן
    פה מעבר לערוץ יש שרידי פילבוקס מתקופת מאורעות 1936-1939 ששמר על גשר המסילה שהאומנות שלו נמצאות בערוץ
    על הרכבת המזרחית ניתן לקרוא במאמר שכתבתי בעבר :
    https://razg.blogspot.com/2020/04/eastern-railway.html

  • פה בנקודה 13 פניתי לדרך 4X4 מקבילה לערוץ נחל בחן
    כמה מטרים לפני כביש 6 פניתי שמאלה וירדתי לערוץ
    עכשיו (לא בעונת הגשמים) ניתן לרכב בערוץ הנחל
    רכבתי מתחת לכביש 6 ובהמשך מתחת כביש 5714 (נקודות 14)
    יצאתי ימינה לדרך 4X4 הממשיכה מדרום לערוץ הנחל
    בקצה קרוב לנקודה 15 עברתי עם הדרך בשטח בו יש ערמות חול ואבנים ממחצבה
    חברתי לכביש 574 הישן בנקודה 15
  • מכאן רכיבה בכביש הישן
    במקום יש מכוניות בודדות שמחכות לשב"חים שיוצאים מכרם הזיתים ועולים על כלי הרכב
    למה מתירים את זה ? ...... מדינת ישראל
    הגעתי עם הכביש לצומת זמר בנקודה 16
  • פה פניתי שמאלה בכביש שמאלה
    מיד נכנסתי לדרך מקבילה לכביש מעבר למעקה הבטיחות
    בנקודה 17 בצומת הדרכים והכביש פניתי ימינה ורכבתי בדרכים לבנות בין חממות ושדות עד חיבור לדרך מקבילה לכביש 6 בנקודה 18
  • רכבתי בדרך המקבילה לכביש 6
    בנקודה 18A יש ערוץ והדרך נקטעת
    ירדתי בזהירות בגדה המשופעת ועליתי בצד השני - קשה אבל אפשרי (לקח בערך דקה)
    עד לצומת דרכים ליד גשר מתח כביש 6 מיד מצפון לתחנת הדלק של כביש 6 בנקודה 19
    המשכתי קצת בדרך צפונה אבל השטח מצפון מגודר מכביש 6 ועד בקה אל ע'רביה
    לכן חזרתי לנקודה 19
    עברתי בדרך שבגדה הדרומית של נחל חדרה והמשכתי מצידו השני עד חיבור לכביש הגישה למגל בנקודה 20
  • פה פניתי בכביש ימינה ומיד בנקודה 21 נכנסתי לדרך שמובילה לשער אחוריבקיבוץ להבות חביבה
    השער נעול
    טיפסתי בדרך המטפסת במקביל לגדר הקיבוץ עד נקודה 22
    פה פניתי בכביש שהופך דרך ומוביל משער אחורי של הקיבוץ בנקודה 2 לבית הקברות
    המשכתי עם הדרך סביב בית הקברות לראש הגבעה שעליה כרמי זיתים
    בנקודה 23 רכבתי בכרם למספר סלעים ולידם בור בעומק כ 4-5 מ' (ראה תמונות)
    על חרבת גלום ניתן לקרוא ב :
    http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail.aspx?id=1795&mag_id=118
    וב :
    http://www.hadashot-esi.org.il/report_detail.aspx?id=1591&mag_id=117
  • חזרתי בדרך לבית הקברות ולשער בנקודה 22
    השער היה פתוח ורכבתי דרך הקיבוץ ויצאתי מהכניסה הראשית של והלאה לצומת חביבה בנקודה 24
    המשכתי עוד קצת בכביש הגישה למושב שדה יצחק
  • בנקודה 25 פניתי ימינה ונכנסתי לסינגל חביבה
    הסינגל מסתיים בנקודה 26 בדרך נוף נחל חביבה
    רכבתי בדרך הנוף במקביל לכביש 9 מדרום לו
    בנקודות 27 עברתי מתחת לכביש 9 ורכבתי בדרך החולית (אבל רכיבה) בצידו הצפוני של הכביש ושוב חציתי חזרה
    המשכתי עם הדרך ואז התעקלתי עם הדרכים דרומה
  • מכאן רכבתי דרומה בדרכי הפרדסים הטובות (לא חוליות כמעט)
    בנקודה 28 נמצאת "באר המטמונים"
    על באר המטמונים כתבתי מאמר ב :
    https://razg.blogspot.com/2020/04/the-treasure-well.html
  • המשכתי בדרכ ה 4X4 הטובות בי הפרדסים וחברתי לכביש 581 בנקודה 29
    פניתי שמאלה ומיד בנקודה 29 פניתי ימינה לדרך הסלולה לכיוון מכון טיהור השפכים
    עברתי שר רכב נעול (מעבר הולכי הרגל משמאל)
    דהרתי בכביש והלאה בדרכים עד צומת הדרכים בנקודה 31 ליד נחל אלכסנדר
  • מכאן דרומה בדרך המקבילה לנחל אלכסנדר עד צומת הדרכים בנקודה 32
    פה פניתי מערבה לדרך ה 4X4 לכיוון תל אשקף
    בנקודה 33 פניתי שמאלה וטיפסתי בשביל התלול הרכיבה חלקית לראש תל אשקף
    מכאן ירדתי לצידו השני ולדרך ההולכת לבית הקברות של חניאל ובורגתה
    והלאה לכביש המחבר בין חניאל לבורגתה בנקודה 34
  • המשכתי ברחובות חניאל והלאה מנקודה 35 בטיילת שלצד כביש הגישה עד כביש 57
    בנקודה 36
    המשכתי על המדרכה במקביל לכביש 57 ומצידו השני בשביל האופניים
    בנקודה 37 פניתי שמאלה לגן יחזקאל בכפר יונה והלאה בשבילים ורחובות כפר יונה עד הבית (1)












Wednesday, September 09, 2020

סיבוב בחיפה עם קצת שטח

 

סיבוב בחיפה עם קצת שטח

תאריך :  4-9-2020


חנייה צפונית במת"מ - ליד תחנת רכבת חוף הכרמל - חוף דדו - יוף הכרמל - טיילת הכט - שקמונה - המכון לחקר הימים - טיילת בת גלים - הקזינו - בה"ד חיל הים - בת גלים - טחנת הרוח הטמפלרית - בי"ח רמב"ם - צומת דולפין - בית הקברות הצבאי הבריטי - בית הקברות הטמפלי - העיר התחתית - המושבה הגרמנית - בית העם הטמפלרי - וודי נסנס - בית סמי מיכאל - הדר - רח' הנביאים - רח' אחד העם - הטכניון הישן - רח' ירושלים - גן בנימין - רח' הגידם - רח' הלל - שדרות הציונות (רח' או"מ לשעבר) - ליד הגן הבאהי - גן הפסלים - הכרמל הצרפתי - רח' יפה נוף (פנורמה) - טיילת לואי - מרכז הכרמל - בית רוטשילד - רח' קלר - ספריית רות - רח' היינריך היינה - רח' קרית ספר - רח' דיזרעאלי - מרכז אחוזה (מרכז חורב) - רח' איינשטיין - דרך בירם - צומת דניה - שכונת דניה - רח' נורווגיה - סינגל נורווגיה - נחל קדם - סינגל קדם - עין קדם - נחל גלים - טירת הכרמל - שכונת נווה פרס - ליד אצטדיון סמי עופר - חנייה צפונית במת"מ

נקודת התחלה : רחבת חניית עפר ליד INTEL בכניסה הצפונית למת"מ בחיפה

משתתפים : 6

מרחק : 33 ק"מ

טיפוס מצטבר :  622 מ'

זמן : 4:52 שעות

הערה חשובה

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS







הערות
  • מזג האוויר החם הביא אותי לחפש מסלול לא ארוך מדי ומוצל במידת מה
    כמובן שצריך מעיין להתקררות בדרך
    החלטתי על מסלול לא ארוך בחיפה עם עליות סבירות
  • יצאנו מהחנייה הצפונית שבכניסה למת"מ (1) ורכבנו לכיוון הים
    עלינו למחלף שליד הרכבת (2) וירדנו לכיוון הכביש המקביל לים
    רכב בכביש וקצת בשביל האופניים המסומן על המדרכה והלאה דרך מגרש החנייה והלאה שוב בכביש (אסור לרכב בקטע זה בטיילת החוף - נותנים קנסות)
    בנקודה 3 עלינו על שביל האופניים במקביל לים צפונה בטיילת הכט
    בנקודה 4 טיפסנו בסינגל לתל שקמונה (5) לסקירה היסטורית קצרה על חיפה שנתתי
    המשכנו לטיילת ליד המכון לחקר הימים ובנקודה 6 חברנו לכביש הפנימי
  • בנקודה 7 נכנסנו לטיילת בת גלים שמסתיימת בקזינו לשעבר של חיפה
    המשכנו בשכונת בת גלים ועצרנו ליד טחנת הקמח הטמפלרית בנקודה 9
  • אחרי הסבר קצר המשכנו ברחובות בת גלים ורחובות חיפה לצומת דולפין (10) שליד תחנת גד של שנות ה 70 וה 80
    המשכנו לבית הקברות הצבאי הבריטי שבנקודה 11
    דיברתי על בתי הקברות הצבאיים הבריטיים בארץ ובכלל על המנגנון הזה ומתי הוקמו
    בית הקברות הטמפלרי שליד היה סגור
  • המשכנו ברחובות למושבה הגרמנית ואליה נכנסנו בנקודה 12 הלאה ברחובות העיר התחתית לשכונת וודי נסנס אליה נכנסנו  בנקודה 13
    טיפסנו בסמטאות , כשבדרך עברנ ליד ביתו לשעבר של סמי מיכאל
    עלינו ברחובות להדר
    עברנו בטכניון הישן (14) והלאה לרחוב ירושלים על בתיו המרשימים
    חצינו את גן בנימין (15)
    המשכנו וטיפסנו והגענו לרח' הגידם (האם היום היו נותנים כזה שם לרחוב .... ?)
    המשכנו ברחוב הלל וחברנו לשדרות הציונות בנקודה 16 (או"מ לשעבר , עד הכרזת הציונות כגזענית בשנות ה 70)
    טיפסנו ועצרנו ליד הגן הבאהי
    המשכנו בטיפוס עד גן הפסלים (17) למנוחה בצל ולהתקררות ככל האפשר בחום והלחות הנוראית שהיו
  • המשכנו בטיפוס לרח' יפה נוף אליו נכנסנו בנקודה 18 ,עברנו בטיילת לואי (19) והלאה למרכז הכרמל
    ליד הסינמטק ראינו את "שדרת הכוכבים" במתכונת החיפאית בנקודה 20
  • המשכנו ברחובות נחמדים ומוצלים מקבילים לרכס הכרמל , רח' קלר שהוא חלק ממושבה גרמנית נוספת שהתפתחה כאן בשם כרמלהיים , ספריית רות בהם נהגתי להחליף ספרים בילדותי ומרכז אורנים בו הייתי בחוגי ג'ודו וכדורסל כילד , מגדל המים ברח' היינריך היינה
    בנקודה 21 פנינו לרח' קרית ספר והמשכו ברחוב דיזרעאלי והלאה דרך מרכז אחוזה לרח' איינשטיין אליו נכנסנו בנקודה 22
  • טיפסנו ברח' עד סופו והלאה בדרך בירם , טיילת קצרה מקבילה לדרך בירם (23) קצת לפני שכונת דניה
    עצרנו בגן שאול סלעי שבו שרידים של "המבצר האחרון" (מצדה בכרמל)
    נחנו קצת לצינון בסוף העלייה
  • מכאן ירדנו דרך שכונת דניה לרח' נורווגיה בו חברנו בנקודה 25 לסינגל נורווגיה הקצר והתלול
    הכניסה מהרחוב לסינגל היא דרך פשפש קטן וכמעט לא נראה במעקה המתכת שעל חומת האבן
    פותחים את ידית הנעילה המתרוממת ופותחים את השער
    סינגל נורווגיה הקצר מסתיים בנקודה 26
    מכאן דאבל שיורד עד נחל גלים
    קצת לפני הערוץ בצומת הדרכים בנקודה 27 פנינו שמאלה לסינגל מעל ערוץ נחל קדם המטפס עד לעין קדם שנמצא בנקודה 28
    נכנסנו לנקבה שאורכה כ 20 מ' והשנה מלאה במים בגובה כ 40-50 ס"מ
    ניתן להתכופף או לזחול בנקבה הארוכה (יש שתיים) כמעט עד סופה
    דורון הביא קומקום תה לקח אותו איתנו ושתינו בתוך הנקבה בישיבה במים (ראה תמונות)
    נחל קדם - וודי שלושת המעיינות בפי חיפאים וותיקים כמוני
  • מעין קדם חזרנו במורד סינגל קדם עד הצומת בנקודה 27 והלאה עם הדרך לערוץ נחל גלים שפוגשת את השביל המסומן בסימון שבילים כחול בנקודה 29
    דהרנו בדרך ה 4X4 עד חיבור לרחובות טירת הכרמל בנקודה 30
  • רכבנו ברחובות היישוב עד קצהו הצפוני בנקודה 31 לא רחוק ממפעל "שורש"
    פה נכנסנו לדרכי 4X4 שמסתיימות בנקודה 32
    נכנסנו בכבישים הראשיים לשכונת נווה פרס , הלאה ליד האיצטדיון של חיפה
    בנקודה 33 פנינו לשביל סלול מקביל לכביש 4 עד צומת המת"מ הצפונית בנקודה 34
    חצינו את הצומת וחזרה לאוטו בחנייה ליד המת"מ (1)

Monday, August 31, 2020

סובב הנחלים קישון וציפורי ביום חם במיוחד

 

סובב הנחלים קישון וציפורי ביום חם במיוחד

תאריך :  31-8-2020


חוצות אלונים - מעבר מתחת כביש 75 - שביל האופניים בין רמת ישי לכפר יהושע - נחל בית לחם - שדה יעקב - חצייה מעל כביש 77 - שביל אופניים מקביל לכביש 722 - סינגל סובב טבעון  - קרית חרושת - שביל אופניים ליד קרית חרושת - מוזיאון הרכבת בתחנת אלרואי - אלרואי - עין אלרואי - כביש 75 - שביל הקישון - כביש "יגור-כפר חסידים" - אנדרטה לזכר מאיר מקס בינט ז"ל - לאורך נחל קישון - מעבר מתחת כביש 70 - ליד מפעל דשנים - מעבר מתת כביש 722 - קרית אתא - כביש 780 - כביש לרמת יוחנן - ליד כפר המכבי  - כביש לחוואלד - מעבר מתחת כביש 70 - נחל ציפורי - חוואלד - טיילת  נחל ציפורי סביב ראס עלי - שביל נחל ציפורי - תחנת הנזירים - כעבייה - ליד מחלף זרזיר - מדרום לבית לחם הגלילית - מדרום לאלוני אבא - נחל בית לחם - באר אבא - עין חזין - סינגל צפריר - כביש גישה לאלוני אבא - חוצות אלונים
נקודת התחלה : חנייה של מתחם חוצות אלונים

משתתפים : קבוצת רוכבים בהדרכתי

מרחק : 55 ק"מ

טיפוס מצטבר :  307 מ'

זמן : 6:17 שעות

הערה חשובה

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS




הערות
  • זהו מסלול משובח עם מעט עליות וזרימה יפה שמכסה סיבוב יפה סביב איזור גדול בגליל התחתון דרך תוואי שער ליד ערוצי נחלים שעיקרם הקישון ונחל ציפורי
    התכנן הראשוני של מסלול דומה היה של עומר כ"ץ , ומאז עשיתי עליו מספר גרסאות של שינויים שזו אחת מהם

  • יצאנו מחוצות אלונים (1) וחצינו במעבר החצייה (2) את כביש 75 ואז עברנו מתחת לכביש 77 בנקודה 3
    פנינו שמאלה בדרך מקבילה לכביש עד נקודה 4
    פה ימינה בדרך 4X4 ובנקודות 5 עברנו דרך שדה לא זרוע ולא חורש עד חיבור לטיילת רמת ישי המקבילה לנחל בית לחם
    המשכנו בשביל הטיילת הסלול עד נקודה 6
  • פה פנינו ימינה לדרך 4X4 ובנקודה 7 נכנסנו למושב שדה יעקב
    חצינו את המושב ויצאנו ממנו לגשר מעל כביש 77 בנקודה 8
  • חברנו לשביל האופניים המקביל לכביש 722 ממערב ורכבנו בו דרומה עד נקודה 9
    פה פנינו לדרך 4X4 בסימון שבילים כחול מתחת לגבעות שייך אברייך עד נקודה 10
  • פה בצומת פנינו דרומה על שביל סובב טבעון (סימון שבילי אופניים של קק"ל) השביל הוא דרך 4X4
    כאן בנקודה 11 אחרי טיפוס וירידה השביל הופך סינגל
    משמאל לכניסה לסינגל יש ספסל הצופה לנוף מגודר בגדר עם שער נחמד
    הסינגל מסתיים בנקודה 12 וממשיכים בתוואי סובב טבעון בדאבל שהופך דרך עד קרית חרושת
  • כאן פנינו לכביש גישה לבית (13) ובנקודה 14 נכנסנו לשטח פתוח ללא שביל ברור עד חיבור לדאבל לאורך הקישון שהיה פעם מן טיילת
    מנקודה 15 עלינו על טיילת הרכבת שעוברת בשולי קרית חרושת ואלרואי במקביל לשרידי מסילת רכבת העמק ההיסטורית
    יש סימון שביל אופניים על חלקים של השביל
    עברנ ליד אתר התחנה של רכבת העמק עם המוצגים בה והמשכנו עד מעיין אלרואי בנקודה 16 ובו טבלנו
  • המשכנו מכאן בסינגל קצר ואז בדאבל מקביל לקישון תוך מעבר מתחת לגשרים החדשים של מחלף ג'למי ואז חצייה מתחת לגשר ג'למי הטורקי בנקודה 17
    אחרי הגשר חברנו לשביל שלאורך הקישון
    רכבנו בשביל ולעתים בדרך העפר המקבילה לו עד חיבור לכביש פנימי בין יגור לכפר חסידים בנקודה 18
  • פנינו ימינה לאורך הכביש המשובש ובנקודה 19 פנינו שמאלה לדרך 4X4
    פה בצומת נמצאת אנדרטה לזכרו של מאיר מקס בינט , מרגל ישראלי במצרים שהתאבד בכלא המצרי ב 1954
    זהו סיפור עצוב ומעניין
    על מקס בינט ניתן לקרוא כאן : http://www.meirmaxbineth.org/?page_id=54
    המשכנו בדרך ועברנו מתחת כביש 70 בנקודה 20
    המשכנו עם הדרכים לכיוון מפעל דשנים
    פנינו והמשכנו ימינה , עכשיו ליד נחל ציפורי עד לחצייה מתחת כביש 70 בנקודה 21
  • המשכנו בדרכי ה 4X4 המישוריות עד לשכונה של קרית אתא בנקודה 22
    בנקודה 23 יצאנו מהשכונה ופנינו לדרך מקבילה לתעלה ואז צפונה מקבילה לתעלה עד לשכונה אחרת של קרי אתא בנקודה 24
    רכבנו דרך רחובות קרית אתא ואז עד צומת הפנייה לכיוון כפר מכבי ורמת יוחנן בנקודה 25
  • רכבנו בכיוון כפר מכבי על המדרכה עד הצומת בנקודה 26
    פה פנינו ימינה ברחוב בכפר מכבי
    בנקודה 27 נגמר הרחוב ויש כמה דרכים קצרות ללא מוצא
    אנחנו יצאנו בדרך שבדיוק בנקודה 27 שמחוץ לגדר הקיבוץ
    המשכנו בדרכי ה 4X4 עד חיבור לכביש פנימי המחבר בין רמת יוחנן לראס עלי בנקודה 28
  • רכבנו בכביש הפנימי ובנקודה 29 עברנו מתחת לכביש 70
    בנקודה 30 המשכנו עם הכביש בכיוון ראס עלי עד נקודה 31
  • פה פנינו שמאלה לדרך 4X4 שיורדת לכיוון הנחל
    הדרך עוברת מתחת לטחנה המרשימה בעלת 2 קומות הטחנה ובנקודה 32 חברנו לטיילת הנחמדה שעוברת בערוץ נחל ציפורי
    רכבנו בטיילת בנפתול של נחל ציפורי סביב ראס עלי (גבעת עליל) והלאה לאורך הנחל עד טחנת הנזירים
    מכאן בדרך ה 4X4 שמעל הערוץ מדרום ואז התחברות לדרך שבערוץ בנקודה 34
    מכאן רכיבה בדרך שבערוץ שמצריכה רכיבה במים מדי פעם
    יש אפשרות לעלות צפונה לדרך ה 4X4 ששם , בחורף , זה מה שאני עושה , בקיץ אפשר לרכב במים
    בנקודה 35 הגענו למעיין הנהדר , עין יבקע (מעיין הסוסים)
  • המשכנו מכאן בדרך הלבנה עד לכביש היורד מכעביה צפון בנקודה 36
    המשכנו בטיילת שלאורך נחל ציפורי מזרחה עד סופה בנקודה 37 , לא רחוק מכביש 77
  • המשכנו בדרך ה 4X4 דרומה עד כביש 7626 בנקודה 38
    בגלל החום עצרנו בתחנת הדלק בנקודה 39 לאייס קפה
    מהתחנה חזרנו לצומת בנקודה 40
    פה רכבנ בדרך 4X4 שעוברת ליד חורש אלוני תבור ויורדת עד נחל בית לחם
    בנקודה 41 עלינו על דרך שעוברת על סוללה של מאגר עד הירידה ממנו וחיבור לדרך 4X4 אחרת בנקודה 42
    מכאן עד נקודה 43
    חצינו ערוצון היורד מאלוני אבא והמשכנו בדרך עד לבאר אבא לטבילה מספר 4 בנקודה 44
  • מכאן המשך בדרכי 4X4 עד עין חזין שבנקודה 45
    אחרי הרחצה בעין חזין רכבנו בדרך עד לצומת העלייה לכביש 7513 בנקודה 46
    פה נכנסנו לסינגל צפריר המקביל לכביש ולגדר מטע האבוקדו שמשמאלו
    הסינגל טכני קל עד בינוני ומסתיים בכביש 7513 בנקודה 47
    מכאן בכביש עד האוטו בתחנת הדלק בנקודה 1
    ניתן לטבול בעין טבעון שבנקודה 48 ואכן אחד מאתנו עשה זאת

Tuesday, August 18, 2020

סיבוב קייצי ברמות מנשה עם "רוכבי בוקר שלישי"

סיבוב קייצי ברמות מנשה עם "רוכבי בוקר שלישי"

תאריך :  18-8-2020

הזורע - יציאה דרומית מהזורע - ליד עין זוריק - כניסה לפארק יער הזורע - נחל גחר - עין גחר - עין שכר - חציית כביש "עין השופט-משמר העמק" - עין שולמית - למרגלות חרבת בית ראש - כיכר הקיבוצים - נחל משמר העמק - סינגל הבוקרים - ליד ג'וערה - חציית כביש "עין השופט-משמר העמק" - חציית נחל זהורה - דרך הסולינג "יקנעם-עין השופט" - נחל שופט - עמק השלום - עין פרור - ליד חניון החרובים - השביל המונגש בנחל שופט - בית קברות הזורע - הזורע
 
נקודת התחלה : חנייה של תחנת הדלק אלון ומשתלת 3 המשאלות ליד הזורע

משתתפים : קבוצת רוכבים בהדרכתי

מרחק : 22 ק"מ

טיפוס מצטבר :  366 מ'

זמן : 2:57 שעות

הערה חשובה

מפת המסלול עם הנקודות שבתאור

(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)

קובץ TRK ל GPS

קובץ GPX ל GPS




הערות
  • תכננתי טיול קייצי ברמות מנשה
    בגלל שברכיבות קודמות של הקבוצה היינו הרבה בסינגלי שופט מנשה , החלטתי הפעם לוותר על רוב הסינגלים ובסוף בגלל קוצר זמן על החלקים שכן תכננתי
    גם הכיוונים שבחרתי היו שונים בכדי לגוון
    כמו תמיד האיזור יפה בכל עונה
    הצל בחלקים מכובדים מהמסלול והקרירות בנחל גחר תמיד כייפיים בקיץ

  • יצאנו מהחנייה שליד משתלת 3 המשאלות (1) ונכנסנו בשער של קיבוץ הזורע ופנינו שמאלה (2)
    יצאנו מהקיבוץ בחלקו הדרומי וחצינו על גשרון לכביש הישן בנקודה 3
    מכאן רכיבה בשרידי הכביש עד לכניסה לכביש לפארק יערות מנשה בנקודה 4
    המשכנו בכביש עד צומת הדרכים/סינגלים בנקודה 5 ליד ערוץ נחל גחר
  • מכאן מתחיל טיפוס ארוך אבל מוצל , תחילה במעלה הדרך הסלולה המטפסת במקביל לנחל גחר
    בצומת הדרכים בנקודה 6 פנינו שמאלה בהמשך עם סימון השבילים הכחול בו רכבנו וטיפסנו בדרך שממשיכה במקביל לנחל גחר המוצל
    בנקודה 7 הגענו לכביש "עין השופט-משמר העמק" וחצינו אותו (זהירות המכוניות באות כאן במהירות !) ורכבנו מספר מטרים במעלהו ימינה ומיד בנקודה 8 נכנסנו לדרך ה 4X4 הממשיכה בטיפוס , הפעם ללא סימון
    בנקודה 9 יש צומת דרכים
    פנינו שמאלה ואחרי מרחק קצר ימינה (10) לדרך המובילה אל צומת הקיבוצים
    המשכנו בטיפוס בדרכים המוצלות
    עצרנו ליד עין שולמית בנקודה 11 (משמאל לדרך)
    יש מים בבריכה וניתן לטבול , אם כי כבר פחות מזמין מהפעם הקודמת
  • המשכנו בטיפוס בדרך מנקודה 12 עד צומת הקיבוצים שהיא צומת דרכים בנקודה 13 למרגלות חרבת בית ראש
  • בצומת פנינו ימינה (דרום) וטיפסנו טיפוס קצר ותלול עם הדרך המסומנת בסימון שבילים כחול עד שיא הגובה בנקודה 14
    פה עצרנו לארוחת בוקר ולהסבר קצר שנתתי על הקרבות ששינו את מלחמת השחרור באפריל 1948 - קרב הקסטל ומשמר העמק , דיר יאסין וסיפורו של עבד אל קאדר אל חוסייני
  • מכאן מתחילה הדרך חזרה
    פנינו ימינה לדרך ה 4X4 היורדת בערוץ ואז עלייה בדרכי 4X4 עד צומת הדרכים בנקודה 15
    פה פנינו לדרך לא ברורה מאד שמאלה ובמהרה בנקודה 16 חברנו לסינגל הבוקרים
    זרמנו עם הסינגל בירידה קלה עד לחיבור לדרך ה 4X4 בנקודה 17
  • המשכנו מכאן בדרכי 4X4 שהופכות לטובות יותר ו 800 המטרים בכיוון הכביש הופכות דרך לבנה ואז סלולה
    בנקודה 18 חצינו את כביש "עין השופט-משמר העמק"
  • מצידו השני של הכביש המשכנו בדרך ה 4X4 שמבוססת על דרך הסולינג שנסללה פה בתקופת המאורעות בין יקנעם לעין השופט
    דרכי הסולינג הן הדרכים שנסללו בתקופת המנדט
    בנקודה 19 ירדנו עם הדרך המסומנת בסימון שבילים ירוק שמאלה ואז ימינה אחרי חציית הערוץ של נחל שופט (20) והמשכנו בדרכי הסולינג לעמק השלום
    בנקודה 21 פנינו ימינה לדאבל אל עין פרור בו יש מספר מבנים ישנים וקצת מים
    המשכנו דרך איזור המעיין ללא שביל ברור לאורך כמה מטרים וחברנו לדאבל בסימון שבילים אדום עד צומת הדרכים בנקודה 22
  • מכאן דהירה בדרך ה 4X4 בנחל שופט עד צומת הדרכים למרגלות חניון החרובים בנקודה 23
    המשכנו פה בדאבל אל המסלול המונגש של נחל שופט
    בגלל שכבר היו שם הרבה משפחות וילדים לא רכבנו בקטע המונגש אלא המשכנו בדאבל עד חיבור לדרך המסומנת בסימון שבילים אדום בנקודה 24
    מכאן עם הדרך עד שער אחורי לקיבוץ הזורע
    השער חסום לרכב אבל יש כניסה להולכי רגל
    רכבנו דרך הקיבוץ עד צומת היציאה מהקיבוץ בנקודה 2 ולאוטו בתחנת הדלק (1)

סינגלים בין עין הוד , דלית אל כרמל והר שוקף

סינגלים בין עין הוד , דלית אל כרמל והר שוקף תאריך : 26 -4 -2024 חניית מבקרים עין הוד - נקודת התחלה : חניית מבקרים עין הוד Waze לנקודת התחלה...