עתיקות ברמת הנדיב ולמרגלותיה
מרחק : 27 ק"מ
גובה מצטבר : 376 מ'
זמן : 4:51 שעות
(קטע המפה לקוח ממפות שביל נט המותקנות על תוכנת CompeGPS)
- לפני מספר חודשים ביקש ממני עמירם אורן שאתכנן מסלול באיזור רמת הנדיב ומישור חוף הכרמל
המסלול שכב כמה זמן בתוכניות והשבוע ביום רביעי בוצע
הטיול כולל אתרים ארכאולוגיים מעניינים בעיקר בדגש מים , חלקם נחשפו או תוקנו השנה
עמירם סקר בסיכום המסלול שלו בצורה מעמיקה לכן אדבר בעיקר על נקודות חשובות במסלול - 1-5 עלייה במחצבה הישנה של בנימינה שעכשיו היא משוקמת עד חורבת מנצור אל עקב (5)
העלייה בדרכי 4X4 ופה ושם סינגלים קצרים - 5-11 רכיבה בדרכי 4X4 וסינגלים לעין צור
בעין צור יש בריכה חמודה המאפשרת רחצה - 11-17 מעין צור בנקודה 11 ירדנו בדרך 4X4 עד נקודה 12
מכאן הליכה בשביל לא ברור בר בשטח עד חיבור לדרך בנקודה 13
היה עדיף לרכב מנקודה 11 ל 13 ישירות בלי לרדת ולעלות
בין נקודות 15 ל 16 רכיבה בכביש הגישה לגן הנדיב
בנקודה 17 שער בגדר סביב חלק מבתי זכרון יעקב - 17-22 נסיעה ברחובות זכרון יעקב
רצינו לחבור לדרך הביובים שמקיפה את היישוב מדרום ומערב
כל הירידות לוואדי מהרחובות היו חסומות ולכן ירדנו בדרך בנקודה 18 שיורדת עד דרך הביובים (19)
זוהי דרך טובה שחושפת נוף יפה של נחל כבארה ובפינה יפה עם ספסל שנבנה ע"י מספר ילדים כנראה יש תצפית יפה על מערת כבארה וסביבתה
במערת כבארה נמצאו ממצאים של האדם הניאנדרטלי מתקופה שבמערות הכרמל התקיימו אנשים מסוג הומו ספייאנס , כך שסיכוי סביר ששני מיני האדם כאן התגוררו בקרבה
התקווה שתהיה לנו ירידה טובה מדרך הביובים התבדתה ובנקודה 20 הדרך נגמרת כ 20 מ' מהכביש שיורד מזכרון יעקב
פה בנקודות 20 הלכנו בזהירות במצוק המדורדר עד הכביש
מכאן ירדנו בכביש לצומת העליה לזכרון יעקב (21) ורכבנו בשולי כביש 4 עד הפנייה למעגן מיכאל בנקודה 22 - 22-28 חצינו את הגשר מעל המסילה ומיד אחריו בנקודה 23 פנינו לדרכי עפר
עד אתר מעניין בו התגלתה בשבועות 2017 בריכה של מפעל מים רומי שקדם למפעל
המים של סכר נחל תנינים (נקודה 24)
מפעל המים הוא רומי מהמאה ה 2 או ה 3 לספירה
הבריכה הבנוייה במיטב טכניקות ההנדסה הרומית לא שקעה במשך 1800 שנה לעומת אתרים אחרים בסביבה כמו מסילת רכבת ישראל מעל ערוץ נחל כבארה שנמצא כאן
בגלל שקיעת המסילה הגיע טרקטוריסט בשבועות השנה לנקז את הנחל ופגעע באבנים של הבריכה הזו וכך התגלתה
במשך הרבה שנים הבריכה שהיא נמוכה מגובה המים של מפעל נחל תנינים בכ 2 מ' - האמה הנמוכה לקיסריה - ולכן הוצפה וכוסתה במי האגם/ביצה שנוצר
תפקידה היה להשקות את השדות הקרובים לכרמל ואולי שימשה להעברת מים לעיר דור
בפינה הדרום מערבית של הבריכה יש צינורות חרס של מפעל ייבוש ביצות כבארה משנות ה 20 של המאה הקודמת קדוח בתוך הקיר הדרום מערבי של הבריכה הרומית המרשימה
מנקזי הכבארה לא היו מודעים להמצאות הבריכה
חזרנו לכביש למעגן מיכאל (23) ורכבנו בכביש עד אחרי השער של מעגן מיכאל (26) ופנינו לרחוב המפעלים בנקודה 27
המשכנו עד הדרך המקבילה לחוף הים בנקודה 28 - 28-34 רכבנו בדרך לצד בריכות הדגים עם הרבה עופות מים ומימין נופים של הים והאיים
בנקודה 29 ירידה לסינגל קצר בין הקנים עד לחול שליד שפך נחל תנינים
בנקודה 30 רואים את הגשר העותמני שעבר מעל נחל תנינים והוא עכשיו בתהליכי שחזור
הגשר נבנה לכבוד ביקורו של הקיסר הגרמני ווילהלם ה II שביקר בארץ בשנת 1898 ונחת בחיפה ועבר עם מרכבתו במישור החוף והמשיך לירושלים
חצינו את הנחל במים
ביקרנו בנמל הדייגים הציורי של ג'סר א זרקא (31) וחצינו את הכפר והלאה מתחת כביש 2 בכביש הגישה של ג'סר א זרקא
נכנסנו לבית חנניה בנקודה 33 ועצרנו ליד אמת המים הגבוהה לקיסריה עם הכתובות של הלגיון ה 10 בנקודה 34 - 34-1 רכיבה בדרך מסומנת בשביל ישראל עד מעבר של האמה מתחת כביש 4 (נקודה 36)
המשכנו בסינגל המסומן בסימון שביל ישראל ובהמשך הופך דאבל , לעתים חרוש כחלק משדה
מנקודה 37 חברנו לדרך טובה מקבילה לערוץ נחל תנינים
בנקודה 39 חצינו מתחת למסילת הברזל
סיימנו בחנייה בכניסה למחצבה (1)